Esport

Tak til Aura for hurtig fiber til vores Esport.

Aura logo

Om Esport

Stjær Esport er meget mere end bare at spille computer - socialt samvær, holdånd, læring og personlig udvikling - det handler om at være sammen, sammen på tværs.

Træningerne foregår i caféteriet i hallen. Til rådigt har vi 11 computere i alt - 10 til eleverne og en til træneren.

I år udbyder vi 3 hold: Fortnite, CS:GO og Adventure ”Bare lige 5 min. mere….”

Fortnite

Fortnite trænes om mandagen. Her vil en af sidste års erfarne spillere plus en voksen varetage træningen. Det primære i træningen vil være at hygge, dele oplevelser og glædes ved spillet.
Holdet er for 3. – 6. kl. Mandag kl. 16.30 – 18

CS:GO

CS:GO trænes om fredagen. Her vil en af sidste års erfarne spillere stå for holdet. Det primære fokus for dette hold vil være at kunne sidde sammen og kæmpe mod hinanden og andre online. Måske kan vi få etableret et hold, der vil kunne deltage i forskellige turneringer.
Holdet er for 5. – 9. kl. Fredag kl.15 - 16.30

Træningen

Vi har meget fokus på at børnene taler ordentligt til hinanden og opretholder god stemning. Hvis de bander skal de f.eks stå stille i deres spil i 10 sekunder som straf.

Vi har besluttet os for at sige nej til alt andet end vand, når de sidder ved computeren. Vi har nemlig ikke lyst til at hjælpe stereotypen med at gamere spiser og drikker meget usundt.

Esport også kendt som elektronisk sport, er en betegnelse for de sportsgrene, der spilles på en konsol. De fire største Esports er CSGO, LOL, DOTA 2 og FORTNITE.

Opstarten

10 computere på rad og række med lysende tastaturer og tilhørende sorte gamerstole, opstillet i et nyetableret lokale ved siden af cafeteriaet i Stjærhallen. Det er de fysiske rammer for Stjær eSport, en helt ny afdeling under Stjær Boldklub, som søndag den 1. december 2019 blev indviet med bobler og kage i overværelse af 75 fremmødte.

I over et år har et udvalg bestående af frivillige forældre arbejdet sammen med Stjær Boldklub på at få en lokal eSport afdeling op at stå under boldklubben. Med den nye eSport afdeling vil klubben give alle mulighed for at samles om en fælles interesse for spil i trygge rammer og med godkendte instruktører, og samtidig giver det også klubben mulighed for at tiltrække personer, som ikke forvejen er del af det lokale foreningsliv.

Træningen i Stjær vil ud over spil også bestå af fysiske øvelser så det passer ind i foreningen. Der er på nuværende tidspunkt tilkoblet 5 lokale trænere, der alle har været på kursus hos DGI. I første omgang udbydes otte hold, som hver spiller en gang om ugen i halvanden time. Holdene er sammensat efter alder, og computerspillene er Fortnite og Counter-Strike.

Træningen begyndte mandag den 2. december 2019, vi opfordrer alle til at bruge ventelistefunktionen til at markere deres interesse og så vil foreningen forsøge at tilpasse holdene herefter.

Opbakningen til projektet har været stor. Stjærskolen har lagt lokale til, SKT Byg har stået for indretningen af lokalet, Stjær Boldklub har finansieret ombygningen og til selve udstyret har arbejdsgruppen været i stand til at rejse 156.000 sponsorkroner, herunder fra Idrætspuljen Skanderborg, DGI’s foreningspulje og Startpuljen i Skanderborg Kommune. Aura Energi sponsorerer fiberlinjen samt drift.

René Domino

(4054 0439 / mail@birkdomino.dk)

Kontingent